Wednesday, July 16, 2014

Pengenalan dan Objektif Seminar Kepimpinan Dan Keberkesanan 


Kepimpinan yang tidak berkesan boleh membawa kepada kadar pekerja berhenti yang tinggi dan ketidak hadiran, konflik pekerja dan masalah disiplin. Akibatnya, organisasi akan mempunyai produktiviti dan semangat pekerja ang rendah. Pemimpin mesti di latih dan perlu meningkatkan kemahiran, kepimpinan dan penyeliaan untuk membolehkan mereka menangani situasi dan masalah harian.

Program yang dinamik dan praktikal ini akan membantu organisasi anda mencapai objektif berikut:


1. Menyedia pemimpin dengan kemahiran yang diperlukan untuk memimpin dan mendorong tenaga kerja kepada prestasi yang lebih tinggi dan produktiviti dengan semangat kakitangan yang lebih baik.


2. Pemimpin mampu mengendalikan pelbagai jenis masalah pekerja dengan cara yang paling berkesan.


3. Pemimpin memahami perasaan dan fungsi mereka lantas mampu menyediakan mereka untuk tanggungjawab yang lebih besar.


4. Membangun komunikasi dan kemahiran interpersonal untuk membina hubungan yang baik di antara pemimpin pekerja dan mendapat sokongan darpada tenaga kerja.




Isi Kandungan Seminar Kepimpinan Dan Keberkesanan

Modul 1           :           Peranan Dan Tanggungjawab

1.1.      Peranan dan tanggungjawab di dalam organisasi
1.2.      Kemahiran seorang eksekutif berwibawa
1.3.      Elemen-elemen pengurusan
- Perancangan
Pengorganisasian
Pengarahan
Pengawalan

Modul 2           :           Pemimpin dan Gaya Kepimpinan

2.1.      Pemimpin dan  Pengikut – Analisa diri
2.2.      Definisi  Pemimpin dan Kepimpinan
2.3.      Pemimpin vs Pengurus
2.4.      Gaya kepimpinan kearah keberkesanan
2.5.      Ciri-ciri kepimpinan berkesan
2.6.      Faktor yang mempengaruhi keberkesanan kepimpinan

Modul 3           :           Perhubungan kemanusiaan dan komunikasi

3.1.      Kepentingan perhubungan kemanusiaan di tempat kerja
3.2.    Membentuk hubungan kemanusiaan bagi mengekalkan keharmonian dan motivasi anggota kerja.
3.3.      Halangan bagi keberkesanan komunikasi
3.4.      Kemahiran mendengar dan memberi maklumbalas
3.5.      Komunikasi kunci perhubungan kemanusiaan

Jangkamasa Kursus adalah sepanjang satu hari.

0 comments:

Post a Comment